Studiu De Caz eCommerce

In ultimii ani, piata de eCommerce din Romania a inceput sa creasca semnificativ …

De unde stim asta?

Din experienta proprie.

Vezi tu, incepand cu ultimul trimestru al anului 2019 si pana la sfarsitulul primului trimestru din 2020 am reusit sa testam o serie de campanii pentru diferiti clienti din diferite domenii eCommerce.

Si am ajuns la concluzia ca piata este intr-o continua crestere, insa nu se poate apropia inca de partea de vest a Europei.

Statistici Romania si  Europa – eCommerce

Vreau sa excludem putin tarile din Europa …

Si sa vorbim mai mult despre Romania si potentialul enorm din mediul online din tara noastra.

Pana in vara anului 2019, Romania avea o rata de aproximativ 26% pentru cumparaturile din mediul online, iar acuma, cu aceste intamplari din ultimul timp, rata incepe sa se tripleze.

Pana unde va creste?

Parerea noastra este ca ea va creste cu minim 60% fata de momentul actual, odata ce acest haos se va termina. Noi credem ca in aceasta perioada de criza consumatorul se va educa tot mai mult in cadrul cumpararii produselor din online si va realiza lejeritatea prin care poate face toate procesele de cumparare.

De cele mai multe ori, oamenii sunt sceptici cu mediul online datorita increderii, rapiditatii livrarii si problemelor legate de securitatea platilor. Insa toate acestea se pot rezolva cu un marketing bun, stabilind relatia cu clientul si autoritatea din mediul online.

Referitor la tarile din Europa de Est …

Rata de conectare la mediul online este de aproximativ 72%, iar 50% dintre acestea se conecteaza online pentru a face cumparaturi.

In anul 2018, 20% din populatie facea cumparaturile online, in timp ce in 2019 s-a inregistrat o crestere de 2-5%.

Ce se intampla in 2020?

In 2020, procentele au inceput sa explodeze pe toate domeniile de activitate si tot mai multa lume incepe sa prinda incredere in cumpararea produselor din mediul online.

Referitor la dorinta oamenilor de a vedea un produs inainte sa il cumpere, statisticile spun ca 48% din oameni isi doresc acest lucru, iar metoda de plata preferata de catre acestia este rambursul (70% din cumparatori).

Despre dispozitivele utilizate in vanzarile online

Pana la sfarsitul anului 2019, rapoartele statistice despre dispozitivele folosite la cumparaturile din mediul online ne arata urmatoarele:

Vanzarile in functie de dispozitiv: 36.4% PC/Laptop – 63.6% Mobil

Valoare vanzarilor in functie de dispozitiv: 42.9% PC/Laptop – 57.1% Mobil

Valoarea medie a vanzarilor in functie de dispozitiv: 289 RON PC/Laptop – 205 RON Mobil

Procentajul click-urilor in functie de dispozitiv: 28.1% PC/Laptop – 71.9% Mobil

Rata de conversie in functie de dispozitiv: 2.10% PC/Laptop – 1.43% Mobil

Procentajele de click si vanzari in functie de ora

Cea mai mare activitate pe mobil este inregistrata intre orele 20:00 si 00:00, acest interval fiind raspunzator pentru 29% din trafic si 26% din vanzari.

Statisticile mai spun ca …

Oamenii sunt in general activi pe PC/Laptop intre orele 10:00 si 14:00, aceasta insemnand ca 27% din trafic si 30% din vanzari sunt generate intre aceste ore de pe dispozitivele in cauza.

Pe timp de zi, statistic, rata de conversie este mai buna pe PC/Laptop decat pe mobil, iar cele mai multe vanzari sunt inregistrate intre orele 22:00 si 23:00 (4.6% din totalul vanzarilor).

Evolutia mediului online din ultimii ani in Romania

Ca sa iti facem lucrurile mai simple, am ales sa iti impartim tema in cateva subpuncte:

1. Rata cumpararii produselor din mediul online creste semnificativ in ultimii ani.

2. 50% din magazinele online din Romania au fost lansate in ultimii 5 ani.

3. Numarul magazinelor online este in continua crestere, mai ales in aceasta perioada de criza.

4. Peste 40% din cumparatorii din mediul urban spun ca fac cumparaturile din online tot mai des si cel putin o data pe luna comanda online.

5. Aproximativ 40% din cumparaturile din mediul online sunt facute de pe mobil.

6. Rambursul este metoda de plata preferata (deocamdata).

7. Cea mai populara combinatie pentru vanzarea masiva in mediul online este cea de SEO pe termen lung in combinatie cu realizarea unui continut video si foto/text calitativ si utilizarea reclamelor pe termen scurt cat si pe termen lung.

8. Produsele IT si electronicele/electrocasnicele sunt cele mai vandute deocamdata in mediul online.

Studii de caz pe piata din Romania pentru doua magazine online in perioada 1 Septembrie 2019 – 31 Martie 2020.

Magazin de haine online

Primul subiect din studiul nostru de caz este un magazin de haine in mediul online, un magazin cu preturi accesibile, pentru omul de rand, cu un raport calitate/pret foarte bun.

Campania de promovare a inceput cu reclame si creare de continut pe Facebook si Instagram sub forma de poze-text ca si postari. Prin acest inceput am reusit sa studiem reactia oamenilor la postari din partea organica, clientul nostru avand peste 5.000 de urmaritori pe Facebook si Instagram.

Din pacate, raspunsul la postarile organice a fost unul destul de slab din cauza algoritmului actualizat al Facebook-ului, acesta alegand sa nu mai prioritizeze paginile de business in newsfeed-ul utilizatorilor.

Ce a urmat dupa?

La inceputul lunii decembrie am inceput campaniile platite pe Facebook si Instagram cu un buget de promovare de 5.000 RON pe luna. Avand in vedere ca firmele de curierat au avut pauza in perioada cu sarbatorile, vanzarile au fost unele destul de bune pana in data de 18 decembrie.

La sugestia noastra, clientul a inceput sa reduca din preturi pe toata perioada Craciunului, iar pana la sfarsitul lunii a reusit sa vanda de aproximativ 33.000 RON, cu doar 5.000 RON investiti in reclame, avand o rata ROAS (Return On Ad Spend) de peste 6.5.

Cum am continuat in ianuarie?

In ianuarie am decis sa adoptam o alta strategie …

Deoarece campaniile au inceput sa mearga in jos.

Ca si strategie am ales sa ne axam pe continut video de calitate realizat de catre echipa noastra foto-video si am reajustat bugetul de investit in reclamele din mediul online.

In perioada urmatoare am decis sa folosim un buget de aproximativ 3.000 RON pe luna pentru a testa si scala campaniile noi cu ajutorul informatiilor adunate pana acum.

Dupa cum poti vedea mai sus, campaniile au inceput sa mearga tot mai bine si profitul a inceput sa creasca.

Ca si calcule, scazand costurile de pe produse, transport si reclame, clientul a obtinut un profit de 20.000 RON in firma.

Magazin Produse Alimentare

Cel de-al doilea subiect al studiului nostru de caz este un magazin de produse alimentare.

Cum se situeaza mai exact afacerea pe piata?

1. Magazinul este nou infiintat.

2. Nu a fost facut deloc marketing online.

3. Nu a avut realizat SEO.

4. Are putine produse.

5. Livreaza in toata Romania.

Care a fost strategia de promovare?

Incepand cu un buget de 2.000 RON pentru reclamele din mediul online din luna ianuarie, am ales sa ne concentram pe diferite promotii si campanii de testare.

Urmarind atent piata la nivel global, ne astaptam la aceasta perioada de stat in casa si strategia a fost implementata pe baza informatiilor pe care le aveam …

Avand deja peste 3 ani de experienta in domeniu si peste 1,000,000 de dolari cheltuiti pe campaniile de publicitate din mediul online la nivel global, am decis sa adoptam o strategie agresiva pe continut.

Am folosit metode precum SEO, Chat Boti si e-mail marketing pana la campanii de LinkedIn si campanii platite pe Google, Facebook, Instagram si Messenger pentru a eficientiza la maxim campania de promovare a produselor acestui magazin.

Cum am inceput campania?

Prin incalzirea audientelor reci.

Am inceput prin acest lucru pentru a descoperi cum sa ajungem cu informatia la oameni, folosind un buget cat mai optim pentru reclame.

Vezi tu, reclamele sunt metoda prin care poti incepe cel mai eficient o campanie, deoarece partea de SEO necesita timp pentru a creste in Google si in celelalte motoare de cautare.

A trecut o luna de munca in care am adunat date si astfel am reusit sa pornim treptat mai multe campanii de vanzare.

Luna ianuarie ne-a adus vanzari de aproximativ 2.000 RON, magazinul fiind usor pe minus.

Profitul general al unui produs este de aproximativ 30-50% din valoarea totala a acestua, iar ca si calcul ne raportam la cel mai mic profit procentual pentru a asigura acoperira riscurilor.

Dar sa revenim …

Cu toate ca vanzarile au fost de doar 2.000 RON in luna ianuarie si magazinul nu este in castig, am reusit sa adunam o multime de informatii despre audienta si in continuare am stiut unde trebuie sa tintim potentialii clienti.

Facand un calcul sumar, magazinul a facut profit din vanzari de aproximativ 600 RON din care scadem cei 2.000 RON platiti platformelor, rezultand un minus de aproximativ 1.400 RON pe luna ianuarie.

Cum a continuat campania in luna februarie?

In februarie, vanzarile inregistreaza o valoare de peste 3.700 RON, profitul fiind undeva la aproximativ 900 RON.

Scazand din acestia costurile reclamelor …

Ajungem la un minus de 1.100 RON, la care adaugam cei 1.400 RON de luna trecuta, rezultand un total de 2.500 RON.

Ce ne-a rezervat luna martie?

Luna martie a fost luna in care am cules roadele.

Vezi tu, avand in vedere haosul generat odata cu aparitia coronavirusului, toata lumea a inceput sa faca cumparaturi in mediul online. Iar acest lucru s-a simtit si in Romania.

Avand datele colectate in trecut, am reusit sa generam vanzari de peste 22.000 RON pana la sfarsitul lunii, folosind acelasi buget de reclame ca si in lunile anterioare.

Care a fost avantajul insa?

Am avut foarte multe date colectate de la campaniile precedente si astfel am reusit sa cream audiente calde, profitabile.

Am tras linie la sfarsitul lunii martie si obtinem urmatoarele rezultate:

Vanzari: 22.000 RON

Investitie in reclame: 2.000 RON + 2.500 RON din lunile anterioare

Profitul de pe produse fara sa scadem investitia in reclame: +6.600 RON

Profitul real: + 2.100 RON

Concluzia

Daca ai de gand sa iti deschizi un magazin online sau sa iti muti afacerea in mediul online …

Acum este momentul sa actionezi!

Mai mult, daca ai o idee noua si bani de investit, aceasta perioada este ideala pentru a profita la maxim de circumstante.

Daca stii potentialul afacerii tale si te asociezi cu oameni care cunosc domeniul online, este aproape imposibil sa esuezi, fie ca vinzi produse sau servicii, mai ales in mediul online.

Insa va trebui sa dispui de doua lucruri: rabdare si perseverenta.

Cand te decizi ca vrei sa iti dezvolti afacerea in mediul online, noi suntem aici sa te ajutam cu cea mai mare placere!

Sau lasa-ne detaliile si te contactam noi!